Sociaal ondernemen in Nederland

Sociaal ondernemen

 

 

Nederland staat bekend om zijn liberale benadering van dingen. Van drugs tot prostitutie en van euthanasie tot het homohuwelijk, de Nederlanders hebben deze zaken omarmd en meer. Des te verrassender is het dat er zo weinig aandacht is voor sociaal ondernemerschap in het land. Hoewel er bloeiende gemeenschappen zijn van ondernemers die werken met sociale problemen, hebben velen van hen moeite om financiering te krijgen omdat ze niet helemaal onder de parapluterm 'sociale onderneming' vallen. Sociaal bewuste ondernemingen zijn bedrijven die sociale waarden in hun bedrijfspraktijken integreren om via economische activiteiten een positieve impact op de samenleving en het milieu te hebben. Ze worden vaak aangeduid als B Corps of maatschappelijk verantwoorde bedrijven. Sociaal ondernemen is een belangrijke factor in het creëren van een duurzame toekomst. In Nederland zijn de afgelopen jaren veel initiatieven ontstaan in een poging deze cultuur te versterken en andere bedrijven aan te moedigen soortgelijke wegen te bewandelen als zij zowel financieel als maatschappelijk succesvol willen zijn. Hier gaan we dieper in op enkele van deze opwindende trends.

De eerste Nederlandse B Corp

De term B Corp is de laatste jaren behoorlijk populair geworden: veel ondernemers, investeerders en NGO's claimen er nu een te zijn. Berger Partnership zag de waarde van B Corps en lanceerde in 2016 de eerste Nederlandse B Corp. Berger Partnership is een financieel adviseur die sinds haar oprichting in de jaren '70 altijd heeft geprobeerd om de maatschappij te dienen door middel van haar bedrijfsactiviteiten. Om beter aan te sluiten bij deze doelstelling is Berger Partnership in 2016 een traject gestart om een B Corp te worden. Met de hulp van enkele investeerders en vrienden heeft het bedrijf een uitgebreide overgang gemaakt naar dit nieuwe missiemodel, inclusief een volledig rebrandingproces. Naast Berger Partnership hebben verschillende andere Nederlandse en buitenlandse bedrijven dit voorbeeld gevolgd en noemen zich nu B Corps.

Zomato Dutch Food Awards

Voedsel is een hot item in Nederland, met veel initiatieven en campagnes om gezond eten en voedselverspilling tegen te gaan. Een daarvan is de Dutch Food Awards, die zich richten op het bevorderen van gezonde voeding en duurzame landbouw. De prijzen zijn het geesteskind van het Dutch Food Lab en worden georganiseerd in samenwerking met het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Het doel van de awards is om voedingsbedrijven en -merken een platform te bieden om hun duurzame praktijken onder de aandacht te brengen. De eerste Dutch Food Awards vonden plaats in 2016, maar worden sindsdien jaarlijks gehouden. Naast het erkennen van duurzame voedsel- en drankmerken hebben de awards ook als doel consumenten te inspireren om gezonder te eten. Het Dutch Food Lab gebruikt een combinatie van voedingswetenschap, marketing en psychologie om campagnes te creëren die hun visie ondersteunen.

Stichting Share&Care

Een van de toonaangevende sociale ondernemingen in Nederland is de Stichting Share&Care. Opgericht in 1994, heeft de organisatie een missie om sociale inclusie in de samenleving te vergroten door middel van ondernemerschap en sociale innovatie. Share&Care richt zich vooral op jongeren en mensen met een handicap, maar de organisatie biedt ook diverse programma's voor andere groepen. Share&Care organiseert een aantal ondernemersevenementen en het Social Innovation Lab biedt ruimte aan sociale ondernemers om hun ideeën te ontwikkelen. De organisatie heeft de afgelopen jaren een gezamenlijke inspanning geleverd om zich beter te profileren, met een campagne om het Nederlandse woord voor "sociale onderneming" te promoten. De organisatie is ook een bewustmakingscampagne gestart ter promotie van het Sociaal Innovatiefonds van de Nederlandse overheid, dat sociale ondernemers ondersteunt.

Waar gaat het heen met het Nederlandse sociaal ondernemerschap?

Er zijn veel spannende Nederlandse trends op het gebied van sociaal ondernemerschap, maar het is moeilijk te zeggen hoe ver ze op de lange termijn zullen gaan. Dit komt deels omdat Nederland een relatief klein land is, maar ook omdat Nederlandse sociale ondernemingen vaak een pioniersaanpak hebben voor veel van hun initiatieven. De Nederlandse overheid heeft de afgelopen jaren ook aanzienlijke inspanningen geleverd om sociale ondernemingen te ondersteunen. Deze inspanningen worden nu voortgezet in andere Europese landen.